Αθηνα Τηλ κεντρικού       210 7231660         Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

                                                                Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  
 
 

ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ

 

 

 

  ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ – ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

 

 

 

  ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΥΠΟΥ

 

 ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

 ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ και ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

 

 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΧΑΡΙΤΣΗ

 ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ και ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

 

 ΦΩΤΗ ΚΟΥΡΜΟΥΣΗ

 ΕΙΔΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ

 

 ΔΕΥΤΕΡΑ 10 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2017

 

 

 

 Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Θα ήθελα να πω μόνο δυο λόγια για τη διαδικασία γιατί πολύς κόσμος αναρωτιέται «τι θα

 κάνω, ποια είναι τα βήματα», σε αυτά θα εστιάσω.

 Μέχρι σήμερα στη Γραμματεία λειτουργούσαμε για την υποστήριξη των πολιτών μέσω του 1ου γραφείου

 ενημέρωσης – υποστήριξης δανειοληπτών, που λειτουργούσαμε στο κτήριο πρώην ΚΕΡΑΝΗΣ και έχουμε καλά

 αποτελέσματα.

 Τώρα η Γραμματεία μας αναλαμβάνει την υποστήριξη αυτού του νόμου. Είναι πάρα πολλές επιχειρήσεις που

 έχουν πρόβλημα με χρέη προς τράπεζες, εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία, προμηθευτές και τα βήματα φαίνονται και

 στις οθόνες πολύ συνοπτικά είναι η επιχείρηση μπαίνει σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα. Εκεί μπορεί να βρει ήδη

 κάποια στοιχεία. Συμπληρώνει όλα τα υπόλοιπα.

 Είναι πολύ σημαντικό αυτό. Η πλατφόρμα αυτή έχει ξεκινήσει και αναπτύσσεται ήδη από τον προηγούμενο

 Οκτώβριο, από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων από μια ομάδα δημοσίων υπαλλήλων υπό

 την εποπτεία του Γενικού Γραμματέα του Πέτρου Τριάρχη. Εκεί στην πλατφόρμα μπορεί να μπει κανείς με τους

 κωδικούς του TAXIS. Άρα δεν έχουμε προβλήματα ασφάλειας και ταυτοποίησης και προστασίας των

 δεδομένων.

 Αφού βάλει όλα τα δικαιολογητικά και όλα τα στοιχεία του, προκύπτει ας το πούμε έτσι, ένα εν είδει ένα

 περιουσιολόγιο της επιχείρησης και του επιχειρηματία και των συγγενικών του προσώπων, το οποίο είναι πολύ

 σημαντικό για να αποφεύγονται, αυτό που είπε και ο Υπουργός, οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

 Στη συνέχεια από το σύστημα αυτόματα και με τυχαίο τρόπο ανατίθεται σε ένα συντονιστή από το Μητρώο

 Μεσολαβητών του Υπουργείου Δικαιοσύνης ο οποίος αναλαμβάνει το ρόλο, ας το πούμε έτσι, του Διαιτητή.

 Δηλαδή να επιβλέπει όλες τις διαδικασίες, ότι τηρούνται όλοι οι κανόνες του νόμου.

 Κάνει και αυτός κάποιους ελέγχους, το αναφέρει ο νόμος ρητά και στη συνέχεια εκδίδει τη βεβαίωση πληρότητας

 το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί ακριβώς από εκείνη τη στιγμή αναστέλλονται όλα τα μέτρα

 αναγκαστικής εκτέλεσης. Είναι κάτι σαν μια παύση πυρός δηλαδή, ώστε να μπορούν να γίνουν

 διαπραγματεύσεις σε ένα ήρεμο κλίμα.

 Στη συνέχεια μέσω της πλατφόρμας πάλι, ο συντονιστής ειδοποιεί όλους τους πιστωτές, δηλαδή τράπεζες,

 εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, προμηθευτές και εφόσον το 50% αποδεχτεί την πρόσκληση, σημαίνει ότι ξεκινάει η

 διαδικασία, του στέλνει όλο το φάκελο, μελετούν το φάκελο. Ο καθένας μπορεί να προτείνει λύσεις τόσο η

 επιχείρηση, όσο και οι πιστωτές. Οι λύσεις μπορεί να είναι επιμηκύνσεις των χρεών, μπορεί να είναι κούρεμα

 προστίμων και προσαυξήσεων και αναφέρω αυτά και τα πανωτόκια, γιατί ήταν μεγάλο βάρος στις επιχειρήσεις.

 Όλες οι λύσεις καθορίζονται μέσω μιας μελέτης βιωσιμότητας την οποία την εκπονεί κατά βάση ένας

 οικονομολόγος, ή λογιστής, την οποία μπορεί να ετοιμάσει είτε η επιχείρηση, είτε και οι πιστωτές.

 Στη συνέχεια ο συντονιστής πάλι μέσω της πλατφόρμας καλεί όλους τους πιστωτές και την επιχείρηση να

 κάνουν τις διαπραγματεύσεις. Εξετάζονται όλες οι εναλλακτικές λύσεις, ανάλογα με το μέγεθος και την

 πολυπλοκότητα της κάθε περίπτωσης ενδέχεται να γίνει μία ή περισσότερες συναντήσεις. Ο νόμος έχει

 

 

 συγκεκριμένες προθεσμίες για να μην γίνεται κατάχρηση και οι διαδικασίες είναι ατέρμονες.

 Το τελικό ζητούμενο πάντως είναι όλης αυτής της διαδικασίας, των διαπραγματεύσεων δηλαδή, να παραμείνει

 ανοιχτή η βιώσιμη επιχείρηση. Άρα αυτό είναι που τίθεται στο τραπέζι ως βάση της συζήτησης, να υπάρχει ένα

 ορθολογικό πλάνο αποπληρωμής των χρεών, το οποίο να μη βασίζεται στο ύψος του χρέους, αλλά να βασίζεται

 στην πραγματική δυνατότητα αποπληρωμής της κάθε επιχείρησης. Άρα δεν υπάρχουν έτοιμες λύσεις για όλους

 και η λύση συμφωνείται στο τραπέζι για την κάθε επιχείρηση.

 Για να προκύψει αυτή η συμφωνία ο συντονιστής καλεί όλους τους πιστωτές να ψηφίσουν και εφόσον

 συμφωνήσει το 60% μια δημοκρατική δηλαδή διαδικασία, τότε ολοκληρώνεται η διαδικασία της

 διαπραγμάτευσης. Συντάσσεται η σύμβαση αναδιάρθρωσης, όπως αποκαλεί ο νόμος και έτσι από εκείνη τη

 στιγμή κάθε επιχείρηση ξέρει τι πρέπει να πληρώνει και σε ποιον.

 Στη συνέχεια αυτή η σύμβαση αποστέλλεται στο δικαστήριο ο οποίος είναι ο ύστατος κριτής. Ωστόσο η

 επιχείρηση ήδη από την τελευταία ημέρα της διαπραγμάτευσης έχει τη σύμβαση αναδιάρθρωσης και μπορεί να

 προχωρήσει μπροστά σε μια αναπτυξιακή πορεία. Έχοντας αφήσει πίσω όλα τα χρέη.

 Είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι αυτός ο νόμος δίνει σαφή κίνητρα στις τράπεζες έτσι ώστε να παρέχουν νέα

 χρηματοδότηση προς τις επιχειρήσεις οι οποίες θα ολοκληρώσουν τη διαδικασία. Ξέρουμε ότι σε αυτούς τους

 δύσκολους καιρούς της κρίσης, η νέα χρηματοδότηση ήταν μεγάλο πρόβλημα.

 Κι έτσι και οι τράπεζες να συμβάλουν και αυτές στο πλαίσιο του νόμου ουσιαστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής

 οικονομίας.

 Κλείνοντας θέλω να πω ότι είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση αυτός ο νόμος. Είναι κάτι καινοτόμο για την Ελλάδα,

 εισάγει μια νέα φιλοσοφία, κυρίως προς το δημόσιο τομέα, ώστε να λειτουργεί ως λογικός πιστωτής, έτσι όπως

 αποκαλείται σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες του εξωτερικού.

 Αυτό όμως που θέλω να πω είναι ότι επειδή είναι πρωτόγνωρη διαδικασία, είμαι σίγουρος ότι θα συναντήσουμε

 και πολλά προβλήματα. Και έχουμε λάβει ήδη αρκετά προληπτικά μέτρα για να αποφύγουμε τα περισσότερα

 από αυτά και η ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι θεωρώ ίσως το κορυφαίο από όλα, ώστε να αποφεύγονται οι

 κούτες, οι διαδικασίες, οι ουρές κλπ.

 Θα προκύψουν όμως και κάποια άλλα προβλήματα στην πορεία και θεωρώ ότι θα τα αντιμετωπίσουμε για να

 επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί.

 Σημαντικός παράγοντας είναι η συνεισφορά όλων των εμπλεκομένων. Αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου θα

 προβούμε σε δράσεις ενημέρωσης των επιχειρήσεων, καθώς και των επιστημόνων που διαθέτει η χώρα μας,

 όπως οικονομολόγους, λογιστές, δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς, όλους αυτούς δηλαδή που

 εμπλέκονται και μπορούν να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις για να κάνουν τις διαδικασίες και να γίνουν πιο

 βιώσιμες στο πλαίσιο του νόμου.

 Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας και είμαστε εδώ στη διάθεσή σας για οποιεσδήποτε διευκρινίσεις.

 

 ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Καλημέρα και από εμένα. Θα ήθελα να είμαστε μέσα στο θέμα στις ερωτήσεις.

 

ΣΤ. ΖΗΣΙΜΟΥ («Ναυτεμπορική» και «Euro2day»): Είπατε κ. Υπουργέ, ότι ουδείς ξέρει αυτή τη στιγμή πώς ακριβώς είναι οι βιώσιμες επιχειρήσεις, οι υπερχρεωμένες βιώσιμες επιχειρήσεις. Ξέρουμε όμως, επειδή έχουν περάσει και σχεδόν τέσσερις μήνες, από το κλείσιμο του 2016 και υπάρχουν δηλαδή τα στοιχεία για τις επιχειρήσεις που είναι υπερχρεωμένες. Πόσος ακριβώς είναι ο αριθμός των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων;

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από ότι στοιχεία έχουμε είναι περίπου 400.000 μικρές επιχειρήσεις που μπορούν να

 χρησιμοποιήσουν το μηχανισμό. Όπως προανέφερα δεν ξέρουμε πού και πόσο χρωστούν. Αλλά ξέρουμε ότι

 μπορούν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

 

 Δ. ΜΑΝΙΦΑΒΑ («Καθημερινή»): Μέσα στο νομοσχέδιο εμφανίζεται να έχει ένα προαιρετικό χαρακτήρα η

 επικύρωση της συμφωνίας από το δικαστήριο. Θα ήθελα να μας διευκρινίσετε σε ποιες περιπτώσεις τελικά

 χρειάζεται επικύρωση από το δικαστήριο και σε ποιες περιπτώσεις δεν χρειάζεται. Και σε αυτές που δεν

 χρειάζεται, πώς διασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρξουν μετά κάποια νομικά προβλήματα, ή ότι δεν θα θέσουν

 κάποια ζητήματα κάποιοι άλλοι πιστωτές; Ευχαριστώ.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ζητήσω από τους Συμβούλους μου που είναι νομικοί να απαντήσουν αυτή την ερώτηση, γιατί

 είναι νομικό θέμα.

 

 Γ. ΑΡΜΠΗΣ: Να σας απαντήσω. Υπάρχουν δυο ενδεχόμενα. Οι μη συναινούντες πιστωτές μπορούν να δεχτούν

 τις πληρωμές βάσει της σύμβασης, οπότε θεωρείται ότι σιωπηρά αποδέχονται αυτή. Σε αυτή τηνπερίπτωση     

 

 

 φυσικά δεν χρειάζεται καμία διαδικασία επικύρωσης. Δεν αποκλείεται όμως πάντα κάποιος είτε μειοψηφών, είτε

 μη συμμετέχων πιστωτής, να επιμένει στην αξίωσή του πριν τη ρύθμιση. Εκεί βεβαίως η επικύρωση είναι

 αναπόφευκτη, διότι δεν μπορεί να δεσμευτεί κανένας πιστωτής χωρίς είτε τη θέλησή του, είτε μια δικαστική

 απόφαση.

 

 Δ. ΜΑΝΙΦΑΒΑ: Συγνώμη που επιμένω, αλλά άρα στην ουσία καθίσταται κατά κάποιο τρόπο υποχρεωτική;

 

 Γ. ΑΡΜΠΗΣ: Στην περίπτωση που υπάρχει μειοψηφία που εξακολουθεί να αντιδρά και μετά τη συμφωνία ναι.

 Δεν είναι απαραίτητο να αντιδρά, αλλά ναι, δεν αποκλείεται. Θα είναι αρκετές οι πιθανότητες πράγματι που θα

 χρειαστεί.

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ («ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ του ΤΥΠΟΥ»): Ήθελα να ρωτήσω κ. Υπουργέ πότε θα ξεκινήσει η ηλεκτρονική

 πλατφόρμα. Αν θα γίνονται εκεί μέσω αυτής και οι συναντήσεις ηλεκτρονικά ή θα χρειάζεται να γίνονται σε

 πραγματικό χρόνο μεταξύ πιστωτών και οφειλέτη. Και δεύτερον στην απάντηση που δώσατε για τις 400.000

 επιχειρήσεις είναι μικρές ή είναι μικρές, μεσαίες και μεγάλες οι 400.000 επιχειρήσεις που μπορούν να υπαχθούν

 στον εξωδικαστικό; Ευχαριστώ.

 

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στην απάντηση της πρώτης σας ερώτησης, η ηλεκτρονική πλατφόρμα όπως προαναφέρθηκα σε αυτό, συνεχίζεται δεν έχει τελειώσει, γι' αυτό και χρειαζόμαστε αυτούς τους τρεις μήνες. Αλλά νομίζουμε σε τρεις μήνες θα είμαστε έτοιμοι για να εφαρμόσουμε το νόμο. Σε σχέση με την κατανομή των μικρών, μεσαίων επιχειρήσεων έχουμε μια εικόνα, ίσως ο κ. Κουρμούσης μπορεί να απαντήσει πιο ιδιαίτερα σε αυτό.

 

 Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Οι 400.000 επιχειρήσεις είναι όλων των ειδών, δηλαδή πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και

 μεγάλες. Δεν υπάρχουν κάποια στοιχεία μηνιαία ή τριμηνιαία που δείχνουν το συνολικό χρέος των

 επιχειρήσεων. Η Τράπεζα της Ελλάδος μαζεύει κάποια στοιχεία όσον αφορά τα χρέη των επιχειρήσεων προς

 Τράπεζες αντίστοιχα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων μαζεύει κάποια στοιχεία για τα χρέη προς τις

 Εφορίες, αντίστοιχα ο ΕΦΚΑ μαζεύει στοιχεία για τα χρέη προς ασφαλιστικά Ταμεία, για να μπορέσει κάποιος να

 έχει τον ακριβή αριθμό, θα έπρεπε κάπως να ενοποιηθούν όλες αυτές οι βάσεις δεδομένων και να μπορέσεις να

 δεις ότι η επιχείρηση τάδε τι χρωστάει σε όλους.

 Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, ο καθένας τηρεί τα δικά του στοιχεία για λόγους απορρήτου,

 οπότε κανείς δεν μπορεί να ξέρει επ’ ακριβώς πόσες εταιρείες χρωστάνε, τι ποσό και σε ποιον.

 Με κάποιες εκτιμήσεις που έχουν γίνει στο πλαίσιο των αναλύσεων, έχουμε καταλήξει σε αυτούς τους αριθμούς

 που είπε και ο Υπουργός, είναι οι δυνητικά ωφελούμενες επιχειρήσεις και συμπεριλαμβάνει όλα τα είδη, όλα τα

 μεγέθη εταιρειών.

 Όσον αφορά αυτό που ρωτήσατε για τις συναντήσεις τις ηλεκτρονικές μέσω της πλατφόρμας επιτρέπεται η

 μεταξύ τους επικοινωνία έτσι ώστε να μπορεί να γίνει γρήγορα και να υπάρχει μείωση του διοικητικού κόστους,

 όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως.

 Ωστόσο αν ο συντονιστής διαπιστώσει ότι υπάρχει κάποια δυσκολία κατά τη συνεννόηση και τη

 διαπραγμάτευση, τότε ο νόμος λέει ρητά ότι τους συγκαλεί σε φυσικές συναντήσεις έτσι ώστε να καθίσουν κάτω

 και να βρουν την τελική λύση ώστε να κριθεί η εταιρεία βιώσιμη και να προχωρήσει.

 

 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσης διάρκειας είναι οι φυσικές συναντήσεις; Πόσες ορίζονται και σε τι χρονικό διάστημα

 πρέπει να γίνονται αυτές; Και πόσο πρέπει να κρατάνε;

 

Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Εκεί ο νόμος θέτει κάποιο πλαίσιο ώστε να υπάρχουν κάποιες ανώτατες προθεσμίες και να μη γίνεται κατάχρηση, αλλά αφήνει και μια ευελιξία. Δεν πάμε να πούμε «αυτή η εταιρεία τόσες συναντήσεις»,

«αυτή η εταιρεία τόσες συναντήσεις» αφήνει δηλαδή μια ευελιξία ώστε μεταξύ τους να τα βρουν. Κατά την κρίση της πλειοψηφίας μπορούν, δηλαδή ο συντονιστής θέτει θέμα στο τραπέζι και η πλειοψηφία αποφασίζει αν θα κάνουν άλλη μια συνάντηση, αν θα το μελετήσουν μεταξύ τους, αν θα απαντήσουν ηλεκτρονικά. Είναι δηλαδή γενικά δημοκρατική διαδικασία σε όλα τα βήματα και απλά ο νόμος βάζει κάποιες ανώτερες προθεσμίες, ώστε να μην πουν «εντάξει θα το δούμε και θα το σκεφτούμε σε έξι μήνες». Αυτό δεν υπάρχει. Υπάρχουν κάποιες δεκαπενθήμερες, ή μηνιαίες προθεσμίες ώστε κάπως να μαζεύεται η διαδικασία και να μην χρονίζει.

 

 Α. ΓΚΙΤΣΗ («capital.gr»): Αν έχετε την εικόνα πότε θα γίνουν οι πρώτες αναδιαρθρώσεις, σε τι βάθος χρόνου.

 Τέλη του ’17; Μέσα του ’17 ή αρχές του ’18; Αν οι 320 συντονιστές είναι αρκετοί για να διαχειριστούν ένα τόσο

 μεγάλο όγκο υπερχρεωμένων επιχειρήσεων.

 

 

 Και το τρίτο, επειδή οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς διήρκεσαν και υπήρξαν και κάποιες διαφωνίες για το

 πώς θα ρυθμιστούν οι οφειλές προς δημόσιο και ασφαλιστικά Ταμεία, θεωρώ ότι υπήρχε μια ποσοτικοποίηση

 του εξωδικαστικό μηχανισμό και αν υπάρχει άσκηση σε δυο χρόνια από σήμερα πόσες επιχειρήσεις θα έχουν

 ωφεληθεί και αν θα υπάρχει θετικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία. Ευχαριστώ.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πολύ καλές ερωτήσεις. Όπως ξέρετε ο νόμος θα εφαρμοστεί πιστεύουμε από τον Ιούλιο και μετά.

 Ο νόμος ισχύει μέχρι τέλος του 2018 το πόσες επιχειρήσεις θα ενταχθούν στο νόμο είναι δύσκολο να ξέρει

 κανείς. Πιστεύουμε θα είναι ένα μεγάλο ποσοστό των 400.000 γιατί όπως ξέρετε αυτό δεν είναι υποχρεωτικό.

 Οπότε θα δούμε στην πορεία. Πιστεύουμε όμως ότι θα είναι πολύ περισσότερες από αυτές που έχουν συμβεί με

 τα προηγούμενα νομοσχέδια.

 Όπως ξέρετε βέβαια και αναφέρθηκε και ο αναπληρωτής Υπουργός για τις βιώσιμες εταιρείες οι οποίες είναι

 καινοτόμες θα υπάρχουν χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία θα είναι προσιτά γι' αυτές και θα ήθελα σαν

 συμπέρασμα να πω ότι πιστεύω ότι θα βοηθήσει πολύ την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Αλλά θα το δούμε

 αυτό στην πορεία.

 

 Β. ΓΕΩΡΓΑΣ («Εφημερίδα των Συντακτών»): Στο άρθρο 15 του νομοσχεδίου υπάρχει μια πρόβλεψη μια

 δυνατότητα για επιχειρήσεις οι οποίες δεν εμπίπτουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό να μπορέσουν να έρθουν σε

 απ' ευθείας διαπραγματεύσεις με τις Εφορίες και τα ασφαλιστικά Ταμεία ώστε να διεκδικήσουν κάποια ρύθμιση

 αντίστοιχη με του εξωδικαστικού.

 Εντούτοις δεν υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες που να μας εξηγούν τι θα είναι αυτή η προσπάθεια. Θα είναι μια

 προσπάθεια αναβίωσης των εκατό δόσεων στο παρελθόν; Τώρα σε 120; Μπορείτε να μας δώσετε κάποιες

 λεπτομέρειες παραπάνω;

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μιλάτε για το άρθρο 15 την παρ. 21 το οποίο λέει ότι το δημόσιο είτε είναι Εφορία είτε ασφαλιστικό

 Ταμείο μπορεί να έρθει σε διμερή διαπραγμάτευση με τον οφειλέτη με την επιχείρηση και να διευθετήσει τα χρέη

 μέχρι 120 δόσεις. Αυτό θα εξαρτηθεί από το ύψος των χρεών και από ό,τι άλλο το δημόσιο και ο οφειλέτης θα

 έρθουν σε συνεννόηση.

 

 Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ («BankingNews»): Ο εξωδικαστικός μηχανισμός θα λειτουργεί και είναι

 ανταγωνιστικός έναντι της πλατφόρμας που έχουν οι Τράπεζες για να πουλήσουν τα κόκκινα δάνεια; Γιατί μια

 Τράπεζα να συναινέσει να μπει ο πελάτης της στον εξωδικαστικό μηχανισμό και να μην προωθήσει το δικό του

 δάνειο στην πλατφόρμα; Γιατί εκεί μπορεί να έχει προσδοκίες μεγαλύτερες.

 Και επειδή τα κόκκινα δάνεια είναι σημαντικό θέμα και επιχειρήσεων, είναι και των αγροτών, δηλαδή ο

 εξωδικαστικός λύνει τα κόκκινα δάνεια.

 Και το δεύτερο ερώτημα είναι από αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης: πρέπει να μας αναδείξετε

 πίσω από το νομοθέτημα υπάρχει ποιος θα πληρώσει όλο αυτό το αποτέλεσμα; Γιατί γίνεται κούρεμα δανείων

 και από το δημόσιο και από τις Τράπεζες. Ευχαριστώ πάρα πολύ.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σχετικά με την πρώτη ερώτησή σας νομίζω ότι είναι καλύτερο για τις Τράπεζες να ξέρουν τι άλλο

 χρωστάει ο οφειλέτης των δανείων. Έτσι μπορούν να έχουν μια ρεαλιστική αποπληρωμή των χρεών και τελικά

 να διευθετήσουν το κόκκινο δάνειο αυτού του οφειλέτη.

 Επίσης οι Τράπεζες με την ηλεκτρονική πλατφόρμα θα έχουν πολύ περισσότερα στοιχεία από ό,τι έχουν τώρα.

 Οπότε νομίζω αυτό είναι πιο καλό για τις Τράπεζες, τουλάχιστον αυτό μας έχουν πει.

 Όσον αφορά το δεύτερο. Δεν ξέρω πώς να σας απαντήσω σε αυτό, νομίζω ότι γενικά ο εξωδικαστικός

 μηχανισμός είναι κάτι που προσφέρει σε όλες τις επιχειρήσεις οι οποίες είναι βιώσιμες να μπορέσουν να

 συμβάλλουν στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Από αυτή την άποψη και οι Τράπεζες θέλουν να κάνουν το

 ίδιο, γιατί όπως ξέρετε οι τράπεζες, τα κέρδη τους έρχονται πολύ περισσότερα από την ανάπτυξη της

 οικονομίας, παρά από την ύφεση. Οπότε γενικώς το νομοσχέδιο του εξωδικαστικού μηχανισμού είναι κάτι, όπως

 είπα το win– winγια όλες τις πλευρές.

 Μπορεί να υπάρχουν μερικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των τραπεζών, αλλά νομίζω ότι γενικώς είναι κάτι που το

 θέλουν οι τράπεζες. Το πρόβλημά τους δεν είναι ο εξωδικαστικός μηχανισμός, είναι το ότι ήθελαν μεγαλύτερο το

 ποσό της ένταξης των επιχειρήσεων στις 50.000 ευρώ αντί στις 20.000 ευρώ τώρα.

 

Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Αν μου επιτρέπετε συμπληρωματικά σε αυτό που είπε ο Υπουργός μια κουβέντα, για το δεύτερο ερώτημά σας το οποίο πράγματι είναι και το κρίσιμο, το είπα και στην εισήγησή μου, τα οφέλη από τη δημιουργία και λειτουργία ενός τέτοιου μηχανισμού είναι πολύ ευρύτερα για την οικονομία. Το γεγονός δηλαδή

 

 

 ότι οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους και άρα να αξιοποιήσουν και όλα τα άλλα

 χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία είναι διαθέσιμα, αλλά και εάν θέλετε να προχωρήσουν και σε επενδύσεις οι

 οποίες αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να προχωρήσουν, είναι σημαντικό για το σύνολο της οικονομίας και για την

 δημιουργία θέσεων εργασίας, αλλά και για την αύξηση συνολικά του όγκου των επενδύσεων.

 Με αυτή την έννοια και αυτό προσπάθησα να πω και νωρίτερα, τη συγκεκριμένη ρύθμιση θα πρέπει να τη δούμε

 συνολικότερα. Στις θετικές επιπτώσεις που θα δημιουργήσει στην οικονομία συνολικότερα και αυτό βεβαίως

 αφορά και τις ίδιες τις τράπεζες. Υπενθυμίζω ότι πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις αυτή τη στιγμή δεν είναι σε

 θέση να πληρώσουν κανένα μέρος των οφειλών τους, άρα και για τις ίδιες τις τράπεζες, μια τέτοια ρύθμιση θα

 έχει και άμεσα με την πληρωμή οφειλών, αλλά και έμμεσα με τη δημιουργία ενός αυξημένου κύκλου εργασιών

 αυτών των επιχειρήσεων οφέλη.

 

 Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Προς επίρρωση αυτών που είπαν οι Υπουργοί νομίζω ότι είναι γνωστό ότι στην αγορά

 υπήρχε μια στασιμότητα και με αυτό το νόμο τώρα ξεκινάει κάτι. Δηλαδή αρχίζουν ρυθμίσεις, άρα επιχειρήσεις

 που είχαν τη δυνατότητα και μπορεί να είχαν παραιτηθεί, γιατί πήγαιναν στην τράπεζα ή στο δημόσιο και

 έβλεπαν ότι το χρέος έχει τριπλασιαστεί, πενταπλασιαστεί από τα πανωτόκια και τα πρόστιμα, οπότε δεν

 πλήρωναν τίποτα.

 Τώρα επιστρέφουν μέσω αυτού του νόμου σε ένα ορθολογικό χρέος. Πληρώνουν ένα ποσό. Άρα όλοι οι

 πιστωτές βλέπουν κάτι πάλι στο ταμείο και αυτό ξέρετε έχει ένα dominoeffect, προχωρούν μπροστά,

 πληρώνουν άλλους προμηθευτές. Αρχίζει σιγά – σιγά δηλαδή να κινείται η οικονομία. Αυτό προσπαθεί να κάνει

 αυτός ο νόμος, να ξαναβάλει μπρος τη μηχανή και να δοθεί μια ώθηση στην ανάπτυξη. Σας ευχαριστώ.

 

 Κ. ΔΑΒΛΟΣ («ΣΚΑΙ TV»): Είστε ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι απαιτούνται 25 έγγραφα και 20 βήματα για

 να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία;

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Φυσικά θα ήταν προτιμητέο να είχε κανένας ένα έγγραφο, αλλά αυτό δεν γίνεται, οπότε δεν ξέρω

 εάν μπορώ να πω ότι είμαι ικανοποιημένος. Είμαι ικανοποιημένος.

 Αυτό που με ενδιαφέρει, αυτό που μας ενδιαφέρει για το νομοσχέδιο είναι να υπάρχει λύση, διευθέτηση των

 υπερχρεωμένων επιχειρήσεων και δεν είναι πολύ περισσότερη η διαδικασία από ότι θα ήταν πριν. Ίσα – ίσα με

 την ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι πολύ πιο εύκολη.

 

 Ε. ΤΖΩΡΤΖΗ («Καθημερινή»): Θα ήθελα να σας ρωτήσω με δεδομένο ότι ο νόμος εκτός από τις 120 δόσεις για

 το δημόσιο, προβλέπει και πολύ μεγάλη διαγραφή δυνητικά. Αλλά και με δεδομένο ότι μπορούν να ενταχθούν

 στη ρύθμιση προσωπικά χρέη, αν σας προβληματίζει το γεγονός ότι αυτό ενδεχομένως δημιουργεί ένα

 ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν αντίστοιχες δυνατότητες και παρόλα αυτά

 ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, ή εάν σκοπεύετε να πάρετε κάποια πρωτοβουλία για αυτές τις

 επιχειρήσεις που συνεχίζουν να πληρώνουν, αλλά ενδεχομένως διαπιστώνουν ότι ευνοούνται τελικά, αν όχι οι

 κακοπληρωτές, αλλά άλλες επιχειρήσεις όπου δεν επιβίωσαν με αυτά τα κριτήρια της αγοράς.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ήθελα απλώς να πω ότι αυτός ο νόμος δεν θεραπεύει ανισότητες. Είναι δύσκολο να ξέρει

 κανείς τι σημαίνει σε αυτές τις επιχειρήσεις οι οποίες διευθετούν τα χρέη τους και πληρώνουν κανονικά. Αυτό

 που μας ενδιαφέρει είναι ότι δεν μπορούμε να ξεχάσουμε τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, οι οποίες είναι

 βιώσιμες και μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.

 

 Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ («Βήμα»): Ένα από τα κριτήρια για την ένταξη μιας επιχείρησης στις διατάξεις του νόμου

 είναι να έχει στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων θετικό …..

 Και είπατε ότι οι επιχειρήσεις που μπορούν να ενταχθούν δυνητικά είναι 400.000, από ότι είπε και ο κ.

 Κουρμούσης. Οι επιχειρήσεις που αποκλείονται από αυτή την διαδικασία πόσες είναι;

 

 Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Αυτό προσπάθησα πριν να απαντήσω, ίσως το αμέλησα. Επειδή δεν έχουν συνδεθεί οι

 βάσεις δεδομένων Τράπεζας Ελλάδος, Εφορίας, ΕΦΚΑ, κανείς δεν ξέρει τι ισχύει για κάθε επιχείρηση, ώστε να

 πούμε ακριβώς ότι αυτοί μπαίνουν, τόσοι δεν μπαίνουν, οπότε γίνονται κάποιες εκτιμήσεις, βλέποντας δηλαδή

 τα τρία διαφορετικά νούμερα, προσπαθείς να κάνεις μια εκτίμηση.

 Οπότε δεν υπάρχει ούτε ένα ακριβές νούμερο ότι τόσοι μπαίνουν, ούτε τόσοι δεν μπαίνουν. Είναι βάση μιας

 εκτίμησης και γι’ αυτό βλέπετε έτσι υπάρχει μια αδυναμία όλων των πλευρών να δώσουν ένα συγκεκριμένο

 νούμερο.

 

 

 

 Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ («Βήμα»): Ερώτηση εκτός μικροφώνου.

 

 Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Πραγματικά δεν ξέρω τι να σας πω. Δηλαδή δεν μπορεί να προκύψει. Από τα νούμερα τα

 έχουμε μελετήσει όσο δεν πάει, αλλά δεν μπορεί να προκύψει αυτό. Δηλαδή ….

 

 Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Να δώσω μια διευκρίνιση, προσπαθώντας να συνδυάσω τις δυο τελευταίες ερωτήσεις που

 τέθηκαν. Υπάρχει μια συνάφεια. Όταν προχωράς σε μια ρύθμιση, η ρύθμιση δεν αφορά προφανώς τους πάντες.

 Αυτό έχει να κάνει με οποιοδήποτε τύπο ρύθμισης. Αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες. Στοχεύεις κάπου για να

 ενισχύσεις κάποιους συγκεκριμένα και όχι οριζοντίως τους πάντες.

 Με αυτή την έννοια έχει σημασία να κατανοήσουμε και νομίζω ότι έγινε σαφές κυρίως από τις τοποθετήσεις του

 Υπουργού και του Ειδικού Γραμματέα, ποιους αφορά η συγκεκριμένη ρύθμιση. Δεν έχει νόημα τόσο πολύ να

 συζητάμε, δηλαδή για τους εκτός της ρύθμισης. Γι’ αυτούς που είναι εκτός της ρύθμισης θα πρέπει να δούμε

 άλλες σχετικές ενδεχομένως ρυθμίσεις οι οποίες θα τους καλύπτουν.

 Και για την ερώτηση της κυρίας Τζώρτζη. Οι επιχειρήσεις οι οποίες είναι εντάξει προς τις υποχρεώσεις τους,

 ουσιαστικά αυτό νομίζω ότι ρωτήσατε, αυτό ήταν το νόημα της ερώτησής σας, οι επιχειρήσεις αυτές λοιπόν

 έχουν το πλεονέκτημα ότι μπορούν αυτή τη στιγμή που μιλάμε, επειδή ακριβώς δεν έχουνε τα βάρη που

 κουβαλάνε άλλες επιχειρήσεις, να αξιοποιήσουν και τα χρηματοδοτικά εργαλεία στα οποία αναφέρθηκα εγώ

 νωρίτερα.

 Άρα έχουν αυτό το σημαντικό αν θέλετε πλεονέκτημα. Το ζητούμενο είναι να μπορέσουμε να φέρουμε σε αυτή

 την κατάσταση όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις μπορούμε. Αυτό είναι και το νόημα και της ρύθμισης

 του εξωδικαστικού μηχανισμού την οποία συζητάμε σήμερα. Από εκεί και πέρα βεβαίως θα υπάρχουν και

 επιχειρήσεις οι οποίες δεν καλύπτονται από τη συγκεκριμένη ρύθμιση, να δούμε αν και εφόσον υπάρχει η

 δυνατότητα και αυτές με κάποιο άλλο μηχανισμό να μπορέσουν να ενισχυθούν.

 Αλλά για να είναι και αποτελεσματικός και παραγωγικός ο συγκεκριμένος μηχανισμός, εστιάζει σε συγκεκριμένες

 κατηγορίες οι οποίες πραγματικά μπορούν να ευνοηθούν από αυτή τη ρύθμιση. Αλλιώς πάμε σε οριζόντιες, αυτό

 το βλέπουμε και στο κομμάτι των χρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις οι οποίες αφορούν τους πάντες και τελικά δεν

 αφορούν κανέναν.

 

 Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ («Βήμα»): Κύριε Υπουργέ, απλώς σκέφτομαι ότι η ελληνική οικονομία είναι σε ύφεση από το

 2009. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι εάν εξαιρέσουμε τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν αντέξανε και κλείσανε για τον

 οποιοδήποτε λόγο η κάθε μία, έχουν κατορθώσει να φτάσουμε στο 2017 και να επιβιώσει ένας άλφα αριθμός

 επιχειρήσεων.

 Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση είναι προφανές ότι ένα υποσύνολο είναι αυτό το οποίο διασώζεται, ενώ το άλλο

 κομμάτι επί της ουσίας το σπρώχνουμε στο γκρεμό.

 

 Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Δεν σπρώχνουμε κανένα στο γκρεμό. Μην χρησιμοποιούμε εκφράσεις οι οποίες …. Η

 συνάδελφός σας η κυρία Τζώρτζη ακριβώς πριν από εσάς αναφέρθηκε σε ένα άλλο υποσύνολο των ελληνικών

 μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Έτσι δεν είναι;

 Προσπαθούμε να δούμε στο κάθε ένα από αυτά τα υποσύνολα, τι μπορούμε να κάνουμε, ποιες ρυθμίσεις

 μπορούμε να κάνουμε για να το ενισχύσουμε. Αναφέρθηκα στις χρηματοδοτήσεις οι οποίες αφορούν κατ’

 εξοχήν, όχι αποκλειστικά, αλλά κατ’ εξοχήν τις επιχειρήσεις οι οποίες είναι αυτή τη στιγμή βιώσιμες και θέλουμε

 να τις ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο, προχωράμε στη ρύθμιση του εξωδικαστικού για να καλύψουμε τις

 βιώσιμες, οι οποίες όμως είναι υπερχρεωμένες. Θα δούμε τι άλλες ρυθμίσεις μπορούν να γίνουν για να

 καλύψουμε και άλλα υποσύνολα. Αλλά μην πάμε να μπούμε σε μια συζήτηση μια ρύθμιση για πάσα νόσο.

 Τελικά δεν θα θεραπεύουμε τίποτα, αν πάμε σε τέτοιου τύπου. Αυτό θέλω να καταστήσω σαφές.

 

 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια διευκρίνιση χωρίς να θέλω να πλατειάσω τη συζήτηση. Η ερώτηση ήταν, δεν ξέρω εάν

 έγινα σαφής, ήταν αν εξετάζετε ρυθμίσεις για το κομμάτι των επιχειρήσεων στο οποίο αναφέρθηκα. Οπότε

 λαμβάνω ως απάντηση ότι θα δείτε και μέτρα γι’ αυτό το κομμάτι.

 

 Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Απαντώ και πάλι. Γι’ αυτό το κομμάτι των επιχειρήσεων στις οποίες αναφερθήκατε ….

 

 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πέραν των χρηματοδοτικών εργαλείων.

 

 Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Δεν θα δούμε απλώς μέτρα, βλέπουμε μέτρα. Ήδη βλέπουμε μέτρα.

 

 

 

 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πέραν των χρηματοδοτικών, ρωτάω.

 

 Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Αυτές οι επιχειρήσεις οι οποίες είναι αυτή τη στιγμή βιώσιμες, δεν χρειάζονται τέτοιου είδους

 ρυθμίσεις σαν κι αυτές που συζητάμε σήμερα. Χρειάζονται άλλου τύπου ρυθμίσεις, κυρίως χρηματοδοτικές. Έτσι

 δεν είναι; Νομίζω ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε σε αυτό. Κοινή λογική είναι. Άρα προχωρούμε σε τέτοιου

 τύπου πρωτοβουλίες για να ενισχύσουμε αυτές τις επιχειρήσεις.

 

 Β. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ («Δημοκρατία»): Πότε θα μπορεί κάποιος να υποβάλει αίτηση; Πότε θα

 μπορεί να ξεκινήσει μια επιχείρηση να υποβάλει αίτηση; Πότε θα γνωρίζει στο περίπου εάν αυτή η αίτηση θα

 γίνει δεκτή, εάν η σύμβαση, η αναδιάρθρωση θα γίνει δεκτή και σε περίπτωση που απορριφθεί από το

 δικαστήριο, είτε από τους πιστωτές, αν θα υπάρχει δεύτερη ευκαιρία.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως αναφερθήκαμε προηγουμένως, ο Γενικός Γραμματέας, όπως αναφέρθηκα και εγώ, είπαμε

 ότι ο νόμος θα αρχίζει να εφαρμόζεται πιστεύουμε αρχές Ιουλίου, οπότε από τότε μπορεί να αρχίσει κάποιος να

 υποβάλει την αίτηση. Να αρχίσει την διαδικασία.

 Το πόσο θα κρατήσει η όλη διαδικασία έχουμε υπολογίσει ότι θα είναι περίπου 85 ημέρες αλλά μπορεί και πιο

 συντομότερα. Εάν θα απορριφθεί, φυσικά ο οφειλέτης μπορεί να συνεχίσει τη διαπραγμάτευση με το δημόσιο.

 Όσον αφορά τις τράπεζες, αυτό πάλι θα γίνει σε μια συνεργασία η οποία θα είναι διμερή.

 

 Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Μετά την ψήφιση του νόμου λέει ότι τρεις μήνες μετά θα ανοίξει η πλατφόρμα. Άρα μετά από

 τρεις μήνες θα μπορεί να κάνει αίτηση. Στη συνέχεια η διαδικασία είναι στην επιχείρηση να κάνει την αίτηση.

 Ενδεχομένως να έχει ετοιμάσει ό,τι λέει ο νόμος. Από τη στιγμή που θα υποβάλει την αίτηση, περίπου 10 μέρες

 μετά ξεκινάει η διαδικασία, ο συντονιστής όπως είπαμε έχει τελειώσει ελέγχους και στέλνει στους πιστωτές.

 Και από την ώρα που οι πιστωτές πάρουν την αίτηση, μέχρι να τη μελετήσουν και να γίνουν και οι

 διαπραγματεύσεις, αν είναι μια απλή υπόθεση, μια μικρή επιχείρηση δηλαδή που έχει απλά ένα κομμάτι χρέους

 σε δυο τρεις τράπεζες, εφορία, ΕΦΚΑ, αυτή η διαδικασία εκτιμάται να παίρνει περίπου ένα μήνα.

 Αν είναι κάποια πιο σύνθετη περίπτωση, π.χ. μια μεσαία επιχείρηση των 80 ατόμων που χρωστάει σε όλες τις

 τράπεζες, και έχει πιο σύνθετο πρόβλημα και εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία, τότε η διαδικασία εκτιμώ ότι θα

 τελειώνει, όπως είπε και ο Υπουργός, περίπου σε τρεις μήνες.

 Τώρα εάν είναι κάποια μεγάλη υπόθεση δύσκολη που εμπλέκονται όμιλοι, ιστορίες κλπ, λέμε ότι μπορεί να

 παραταθεί κι άλλους τρεις μήνες, να φτάσει το εξάμηνο, ώστε να καλύπτονται όλα τα είδη επιχειρήσεων και

 πολυπλοκότητας σε αυτό το πλαίσιο.

 

 Ν. ΜΑΛΙΑΡΑ («Capital»): Είπατε ότι ο νόμος είναι κάτι καινούργιο, είναι καινοτομία. Σαφώς έχει γίνει πολύ

 δουλειά και έχουν επενδυθεί και πολλές προσδοκίες στο νόμο αυτό. Όμως υπάρχει μια βασική ένσταση, ένας

 φόβος από πλευράς των μερών που έχετε διαπραγματευτεί μαζί τους, ότι μπορεί να καταλήξει σε ένα άλλο νόμο

 Κατσέλη. Να προκαλέσει δηλαδή μια συμφόρηση στα δικαστήρια, αντί να οδηγήσει τις εταιρείες όλες στον

 εξωδικαστικό συμβιβασμό.

 Είπατε ότι θα προκύψουν σαφώς θέματα. Είστε έτοιμοι γι’ αυτό και ήδη παίρνετε κάποια μέτρα. Γι’ αυτό υπάρχει

 κάποια πρόβλεψη στο θέμα;

 Και επίσης θα ήθελα μια διευκρίνιση για το άρθρο 15, το οποίο προβλέπει, όπως είπαμε, τις ρυθμίσεις που θα

 δοθούν στις επιχειρήσεις με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό να μπορούν να τις λάβουν και κάποιες με χρέη

 μικρότερα των 20.000 €. Αυτό δεν μπορεί να προκαλέσει ένα έδαφος για προσωπικές συναλλαγές του κάθε

 οφειλέτη με την Εφορία ή το ασφαλιστικό Ταμείο;

 

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως προαναφερθήκαμε, δεν χρειάζεται πάντα γι' αυτές τις συμφωνίες να επικυρωθούν με δικαστική απόφαση. Οπότε νομίζω ότι δεν έχουμε το ίδιο πρόβλημα όπως έχει ο νόμος Κατσέλη. Εκτός αν υπάρχουν οι μειοψηφήσαντες πιστωτές οι οποίοι χρειάζονται τη δικαστική απόφαση, άρα κατά πάσα πιθανότητα νομίζουμε ότι δεν θα υπάρξει το πρόβλημα που υπάρχει με το νόμο Κατσέλη, εάν συμφωνήσουν οι πιστωτές.

Σχετικά με την άλλη ερώτηση που κάνατε ναι, το άρθρο 15 παρ. 21 καλύπτει τους οφειλέτες κάτω από 20.000 € εάν είναι προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά Ταμεία. Εάν είναι με τις Τράπεζες θα είναι διμερής η διαδικασία.

 

 Φ. ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: Ήθελα απλά να πω ότι με αυτό το άρθρο όπως αναφέρατε, είναι το έναυσμα ώστενα     

 δίνεται η δυνατότητα στο δημόσιο, δηλαδή Εφορίες και ασφαλιστικά Ταμεία να μπορούν να κάνουν αυτές τις

 ρυθμίσεις. Στη συνέχεια εσωτερικά η ανεξάρτητη Αρχή δημοσίων εσόδων και ο ΕΦΚΑ που είναιαυτόνομοι   

 φορείς θα βγάλουν τις εσωτερικές αποφάσεις, εγκύκλιους και τα λοιπά που θα λένε πως ακριβώς θα γίνονται

 

 

 αυτές οι ρυθμίσεις.

 Θα υπάρχουν δηλαδή συγκεκριμένα κριτήρια όπως ήδη έχουν γίνει κάποιες πρώτες συζητήσεις, ώστε να μην

 είναι στην κρίση του καθένα το τι θα προκύπτει αλλά βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και ελέγχων που θα

 γίνονται από την Εφορία ή το ασφαλιστικό Ταμείο ώστε να προκύπτουν οι αντίστοιχες λύσεις.

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Δυο πράγματα θέλω να ρωτήσω. Το πρώτο είναι σε σχέση με το αν υπάρχει αυτό που λέμε ότι

 υπάρχει πιθανότητα μειοψηφήσαντες πιστωτές να προσφύγουν, να ζητήσουν δικαστική επικύρωση, αν το

 κατάλαβα καλά.

 

 Γ. ΑΡΜΠΗΣ: Δεν τη ζητάνε οι μειοψηφήσαντες, απλά αν υπάρχουν μειοψηφήσαντες που δεν συμμορφώνονται

 στη συμφωνία εκεί πλέον καθίσταται επιτακτική η επικύρωσή της, είτε από πλειοψηφίες με τον πιστωτή, είτε

 κατά κανόνα από τον οφειλέτη.

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Ωραία, υπάρχει κάποιο χρονικό όριο το οποίο σου λέει ότι όταν υπάρχει συμφωνία της

 πλειοψηφίας, αυτοί που μειοψηφούν να υπάρχει από το νόμο μια πρόβλεψη ότι αν μέχρι τότε δεν αντιδράσει

 πάει να πει ότι το δέχεσαι το σχέδιο;

 

 Γ. ΑΡΜΠΗΣ: Αυτό δεν προκύπτει από το ίδιο το νομοσχέδιο, αυτό προκύπτει από τη συνολική ισχύουσα

 νομοθεσία από τις διατάξεις περί κατάχρησης δικαιώματος ή από τις διατάξεις του αστικού Κώδικα από τις

 οποίες θα προκύψει αν υπάρχει σιωπηρή προσχώρηση.

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Άρα καλού – κακού θα πηγαίνουν όλοι για επικύρωση.

 

 Γ. ΑΡΜΠΗΣ: Όχι απαραίτητα. Αυτό θα εξαρτηθεί από το πώς θα προχωράει στην πορεία η ρύθμιση. Αν θέλουν

 εξασφάλιση ναι, εκεί θα ….

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Ωραία. Εκεί υπάρχουν κάποιοι χρονικοί περιορισμοί όταν πάει για τη δικαστική επικύρωση οι

 οποίοι λένε ότι σε τρεις μήνες αν θυμάμαι καλά θα συζητηθεί η υπόθεση και εντός άλλων δυο μηνών θα βγει η

 απόφαση. Αυτό δεν δημιουργεί μεγάλη χρονοβόρα διαδικασία; Δεν γυρνάμε δηλαδή στην περίπτωση που

 ρώτησε η συνάδελφος σε μια εμπλοκή και σε μια συμφόρηση πάλι των Δικαστηρίων; Δεδομένου ότι και τα

 Δικαστήρια δεν έχουν το δυναμικό για να προχωράνε γρήγορα σε επικυρώσεις.

 

 Γ. ΑΡΜΠΗΣ: Δεν είναι απαραίτητο αυτό. Κατ' αρχάς η συμφωνία ισχύει, εφαρμόζεται από την υπογραφή της,

 επομένως όλο το χρονικό διάστημα που απαιτείται, ή που θα χρειαστεί, δεν παρακωλύει τη λειτουργία της

 επιχείρησης.

 Από εκεί και μετά πράγματι θα ήταν ίσως ευκταίο να γίνει γρηγορότερα, αλλά και πάλι για τα ελληνικά δεδομένα

 μια πεντάμηνη καθυστέρηση μια πεντάμηνη διαδικασία στα Δικαστήρια δεν νομίζω ότι είναι και τόσο μεγάλη, αν

 ληφθεί μάλιστα υπόψη ότι η απόφαση που θα βγει εφόσον επικυρώνει τη συμφωνία, δεν υπόκειται σε ένδικα

 μέσα.

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Και ένα τελευταίο κ. Υπουργέ. Γιατί χρειάζεται τόσο μεγάλο διάστημα για να βγει η αναγκαία

 ρύθμιση για το ακαταδίωκτο των τραπεζικών στελεχών και για το ακαταδίωκτο των στελεχών του Δημοσίου; Με

 δεδομένο ότι από όσο γνωρίζουμε υπάρχει και η συμφωνία των θεσμών γι' αυτή τη δίωξη. Γιατί τόσο μεγάλο

 χρονικό διάστημα, ενώ θα μπορούσε να βγει να περάσει από πριν σε κάποιο νομοσχέδιο και να ξεκινήσουν οι

 Τράπεζες και το δημόσιο να κάνουν ρυθμίσεις, πλην εξωδικαστικού.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από πού καταλήξατε ότι θα είναι τόσο μεγάλο διάστημα;

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Από τις διαπραγματεύσεις που γίνονται για τα κόκκινα δάνεια.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως είπαμε ο νόμος δεν θα εφαρμοστεί πριν από τρεις μήνες.

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Τον Αύγουστο δηλαδή.

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα υπάρξει διάταξη από το Υπουργείο Δικαιοσύνης που θα καλύπτει αυτό που αναφέρατε.

 

 

 

 Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ: Γιατί μέχρι τώρα δεν βγήκε αυτή η διάταξη;

 

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί έπρεπε πρώτα να βγει αυτό το νομοσχέδιο και μετά να βγει η διάταξη από το Υπουργείο

 Δικαιοσύνης.

 

 ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Νομίζω τι καλύφθηκαν όλα τα θέματα, ευχαριστούμε πάρα πολύ, καλό σας Πάσχα.